Transilvania. Urme săsești

Facebook
Twitter
LinkedIn

Origini săsești, în Transilvania

Cetăţeni loiali ai acestei Ţări, care este patria noastră, ne păstrăm limba, cultura şi tradiţiile şi înţelegem să ne îndeplinim cu hotărâre şi în orice împrejurare îndatoririle pe care le avem faţă de această Ţară. Ne vom sacrifica chiar şi viaţa”, declara, în 6 ianuarie 1940, Otto Broneske, reprezentantul sașilor din Basarabia. Declarația este, însă, valabilă pentru toată populația de sași din România, cu atât mai mult pentru cei care au locuit în Transilvania. O Transilvanie marcată de sute de ani de bună înțelegere între români și sași, pe principiul cultivării unui mod de viață chibzuit, temeinic. S-au statornicit cetăți, turnuri, biserici și, chiar dacă din unele n-au rămas decât ruine, chiar dacă unele case săsești sunt nelocuite sau renovate greșit, inautentic, un lucru este cert: regiunea Ardealului este, pentru ochiul turistului contemporan, un loc cu istorii.

Transilvania, ca orice tărâm vast, desfășurat pe cel puțin 100.000 kilometri pătrați, se întinde de la brad și păduri de foioase, până la livezi și vegetație de luncă. Ceea ce, în termeni de altitudine, înseamnă zonă alpină, subalpină, podiș și câmpie. Ceea ce, firește, presupune că, pe măsură ce cobori din înălțimi montane, înspre livezi și câmpii, întâlnești din ce în ce mai multe așezări omenești. Din ce în ce mai multă umanitate, reprezentată ca viață de sat și viață de oraș. Iar umanitatea despre care vorbim este una cu totul aparte, ilustrând o civilizație fără de care Transilvania, așa cum e cunoscută azi, nu ar fi nici jumătate din ceea ce este.

Civilizația la care ne referim și care a marcat România este a sașilor. A celor puțini care au rămas și a celor mulți care au fost nevoiți să plece, înainte și după 1989. Nu au plecat, însă, lăsând în urma lor sărăcie și nerânduială, ci un imens tezaur material și imaterial, fără îndoială inestimabil. Cetăți și biserici fortificate, ridicate ca apărare după invazia mongolă din 1241 și ca adăpost pentru alimente; burguri, sate și case-monument, toate gândite pe același nucleu estetic; practici agricole, gastronomie și principii de orânduire a gospodăriei; tradiție, obicei, atitudine, limbaj, mod de gândire și perspectivă asupra vieții – toate acestea au amprentat, de-a lungul secolelor, atât locurile prin care sașii au trecut, cât și viața românilor care au trăit printre ei și aproape de ei. De altfel, cu nici un alt popor românii n-au împărtășit mai multe și nici un alt popor, în istorie, nu a servit ca model de civilizație mai pregnant, pentru români, cum au făcut-o sașii.

Din anul 1191 avem primul document referitor la existența sașilor în Transilvania, sosiți din diferite regiuni ale Germaniei. Erau, de fapt, oaspeții regatului Ungariei, având atât privilegii, cât și obligația de a întări granițele regatului. Și, tot din 1191, până azi, numărăm opt secole de conviețuire bună, reciproc loială între sași și români, bazată nu pe obligații, ci pe prietenie. Poate părea un cuvânt mare, dar, în comparație cu atitudinea de națiune dominantă a maghiarilor din Transilvania – cărora iobagii români erau nevoiți să li se supună întru totul, de la naștere până la moarte –, atitudinea sașilor în raport cu românii a fost de bună înțelegere și, mai ales, de evoluție comună. De altfel, sașii au susținut identitatea românească în cele mai importante momente ale românilor. Astfel s-a întâmplat, de pildă, în timpul Revoluției din 1848 – 1849, când au sprijinit cauza românească și la fel s-a întâmplat și în 1918, când au primit cu brațele deschise Marea Unire, eveniment care a pus punct unei lungi perioade de limitare a drepturilor săsești, datorită politicii de maghiarizare. Din păcate, însă, finalul poveștii sașilor în Transilvania e amar. Regimul comunist a însemnat deportarea în Uniunea Sovietică a peste 15% din populația săsească, dar și exodul masiv al sașilor în Occident, fenomen încheiat la scurt timp după Revoluția Română din 1989.

Iată de ce, judecând după felul în care sașii au planificat, construit și dus la bun sfârșit tot ce au avut de făcut, vreme de 800 de ani, devin evidente două dimensiuni ale gândirii săsești: chibzuință și temeinicie. Iar spațiile turistice, cuprinse pe raza așezărilor definitoare pentru lumea săsească (printre care Sebeș, Câlnic, Gârbova), ilustrează cât se poate de bine acea gândire.


citește și ...

Ruine fotografiabile, la Săsciori

Ruine medievale există, de asemenea, la Săsciori, nu departe de Petrești, pe una dintre cele mai înalte culmi de lângă șosea. Urcarea nu e grea și nu durează, nici măcar pentru turistul neechipat. Dar e încă una dintre cetățile medievale care, grație stranietății lor terifiante, par să fie de la

Vezi Articol

Pregătitul lânii

  Odată cu luna iunie, când căldura devine tot mai mare, oile se tund, lâna se spală, se usucă, după care se duce la dărăcit, la scărmănat, fiind astfel pregătită pentru tors. După ce se toarce, se vopseşte şi se foloseşte la ţesut. Cânepa cere, în prelucrarea ei, mai multe

Vezi Articol

Sebeșul turistic

Privit din profil, Sebeșul se înfățișează ca o întindere de acoperișuri la același nivel. Ca o mare de țiglă roșie, peste care domină un turn înalt, semeț. Ca de obicei, când e vorba de un fost burg săsesc, acel turn îi aparține bisericii evanghelice din inima orașului. Ar fi, însă,

Vezi Articol

Dorin Pavel

E ușor să-ți închipui că un om este pasionat de pictură. Sau de pian. Sau dans. Sau fotografie. Tot ceea ce e vocațional pare să reflecte dăruire, pathos, foc. Și, totuși, există multă pasiune – ba chiar pasiune vulcanică, intempestivă – în domenii care multora li s-ar părea aride. Cum

Vezi Articol

Sebeșul turistic

Privit din profil, Sebeșul se înfățișează ca o întindere de acoperișuri la același nivel. Ca o mare de țiglă roșie, peste care domină un turn înalt, semeț. Ca de obicei, când e vorba de un fost burg săsesc, acel turn îi aparține bisericii evanghelice din inima orașului. Ar fi, însă,

Vezi Articol

Karl Brandsch

Fiecare oraș are pictorii săi. Mai mari sau mai mici, aclamați sau nu de autoritatea critică, ei sunt întotdeauna „documentariștii” acelor comunități, mai ales în vremurile vechi în care nici măcar fotografia nu era, încă, de larg consum. Datorită lor, pictorilor, acel oraș ne arată, azi, cum era el odinioară.

Vezi Articol

Felician Fărcașu

Folclorul, indiferent de vremurile care vin și de gusturile oamenilor care se schimbă constant, e un bun care nu se demodează. Nu se învechește. Nu se stinge. Iată de ce un nume ca Felician Fărcașu (1920-1977), culegător de folclor românesc, textier, solist vocal și compozitor de muzică populară, va fi

Vezi Articol
Scroll to Top